Hoppa till sidans innehåll

Historia

Dansklubben Rockrullarna (DKRR) startades den 23 oktober 1983 där Ulf Bergentoft var en av grundarna.

Kursverksamheten påbörjades 1985 där föreningenbestod av en grupp vänner i åldern 20-30 år som studerande på Gymnastik och Idrottshuset (GIH) i Örebro. Träningar och allt som tillkom bekostades av dem själva. Externa tränare anlitades vid enstaka tillfällen och tränade då en större mängd dansare vid ett och samma tillfälle.

År 1984 representerandes Rockrullarna på tävlingsdansgolvet i grenarna Bugg, Rock `n` Roll och Jitterbugg. Från 1984 och parallellt med tävlingsdansen har föreningen alltid sysslat med dansuppvisningar och, under perioder, även med formationsdans.

Mellan åren 1985 till 1996 har föreningen alltid haft minst en representant i Danssportförbundet, och då i förbunds- eller sektionsstyrelsen. Föreningens första ordförande var Per-Axel Svensson.

År 1998 bestämde föreningen att satsa på en egen lokal och 1999 stod det klart att kursverksamheten skulle äga rum i Haga Centrum där föreningen än idag genomför sin verksamhet.